Hvordan slutter grundspillet?

Her vil U-18 landsholdets Team-manager og OL-kommentator for Canal9 lægge op til debat omkring ishockey primært i Danmark.

Hvordan slutter grundspillet?

Postby Thomas Friberg » Mon Jan 31, 2011 12:10:51

Med cirka fem runder tilbage af grundspillet er det blevet tid til at spekulere lidt i hvordan det ender.

Herning og Sønderjyske kæmper om de to første pladser, og selvom Sønderjyske fejlede i deres nye hal, tror jeg de slutter på førstepladsen, primært fordi de har spillet en kamp færre end Herning, men ingen tvivl om det bliver tæt.

Frederikshavn er sikre på 3. pladsen med henholdsvis 16 point op, og 17 point ned.

Hvidovre har gennem et stykke tid ligget på 4. pladsen, men det er ikke blevet til mange point på det sidste. De har dog stadig seks point ned til AaB, så en enkelt sejr over Rødovre på hjemmebane burde være nok til at sikre dem 4. pladsen med 48 point.

På 5. pladsen tror jeg vi kommer til at se Rødovre. De har for alvor fundet spilleglæden frem, og med ankomsten af Dornic og Bengtsberg tror jeg de sikrer sig slutspilspladsen. Især Dornic har imponeret kollosalt, med hattrick to gange i sine første fem kampe.

Esbjerg lader til at være gået ned, og jeg føler mig overbevist om at de kommer til at slutte sidst. Selv tilskuerne lader til at have givet op, når lokalopgøret mod Herning kun kunne trække 700 tilskuere, på trods af håndboldfinalen i TV.

Så er der en enkelt plads tilbage at spille om, og som det ser ud nu ligger AaB lunt i svinget, men efter det er lykkedes Odense at tage 5 point i de sidste to kampe kan de langtfra afskirves. Rygterne går på at Mårs er ved at være klar igen, og det bliver en klar forstærkning af Odense holdet, der ifølge referater fra Vojens spillede en rigtig god kamp mod Sønderjyske.
AaB har et drabeligt program tilbage, hvor de blandt andet skal møde Sønderjyske to gange på udebane og jeg tror maksimalt de får tre point mere i grundspillet.
Spørgsmålet er så om Odense kan tage de ti point der bliver nødvendigt i deres sidste fem kampe. Odense har fordelen af at være bedst indbyrdes med AaB så ved pointlighed er det fynboerne der går til kvartfinalerunden.
Under alle omstændigheder SKAL Odense vinde på udebane over et svækket Hvidovrehold tirsdag aften, hvilket for alvor kan bringe dem tæt på. Samtidig skal de håbe at Rødovre kan besejre AaB på hjemmebane.

Under alle omstændigheder er der lagt op til en gyserafslutning.

Mit bud er følgende slutstilling:

1. Sønderjyske
2. Herning
3. Frederikshavn
4. Hvidovre
5. Rødovre
6. Odense
7. AaB
8. Esbjerg

Hvad mener i andre?
Thomas Friberg

Re: Hvordan slutter grundspillet?

Postby Hockeymick » Mon Jan 31, 2011 10:38:06

Det er sgu meget Odense skal hente og det tror jeg ikke de gør. Men allerede i morgen ved vi mere, når dagens kampe er spillet. Og resultatet mellem Rødovre-Aab er jo meget relevant for din slutstilling. Der er dog meget man kan være enig i. Men jeg tror stadig at Esbjerg og Odense slutter sidst. Hvem der så bliber 7 eller 8 er vel ligegyldigt. Og jeg skal heller ikke kunne sige om Rødovre/Aab bliver 5 eller 6. Dog kan sejre og tro på egne evner skabe noget man måske ikke regner med. Så måske en af dem alligevel når Hvidovre, som lige P.T. ser ud til, at sejle med de mange skader.
Hockeymick

Postby michel tyrrell » Tue Feb 01, 2011 12:10:20

hej Thomas
helt kort... må sige jeg er dybt uenig med dig, i din analyse af Aab.At skrive Aab max får 3 point er da helt useriøst,de taber sandsynligvis begge kampe mod SE.. men har derudover RMB,HBF,EFB,FIK, jeg våger den påstand at Aab minimum får 5 point.hvilket betyder oik skal vinde 4 ud af 5 kampe.deriblandt har de 2 mod hbf,våger igen den påstand at oik laver max 9 point.hvilket vil sige Aab kun behøver 3 point for at komme til mellemspil..

V.H m.tyrrell
michel tyrrell

Postby Thomas Friberg » Tue Feb 01, 2011 4:27:34

Hej Michel og Hockeymick

Jeg respekterer selvfølgelig at folk har en anden mening end jeg, og jeg lægger jo op til at folk skal skrive deres mening herinde, så tak for det :)

Min analyse er lavet bla. på baggrund af den kamp jeg så AaB spille mod Hvidovre i søndags. Offensivt så det faktisk okay ud, men et Hvidovre hold fuldstændig i knæ, hårdt ramt af skader formåede alligevel at score 4 mål, på 7-8 kvalificerede skud. Jeg ved godt Hvidovre i skudstatistikken havde 20 skud, men hovedparten var bare drop der blev lagt ned mod AaB målet så de trætte folk kunne skifte ud.
Det går efter min mening ikke mod de bedre hold i rækken, og dem skal AaB møde 4 ud af de sidste 6 kampe.
Det efterlader så kampen i Rødovre, samt kampen i Esbjerg.

Rødovre har været godt kørende og jeg tror de tager en sejr på hjemmebane tirsdag aften. Hvidovre ser derimod ikke for godt ud, og derfor tror jeg Odense hiver tre point.

Jeg er enig i din analyse af at Odense får ni point, hvilket teknisk set vil betyde at AaB skal have 4 point, da Odense er bedst indbyrdes og går videre i tilfælde af pointlighed.

Meget kommer nok til at stå og falde med om EfB har noget at spille for på hjemmebane i kampen mod AaB, og det er der gode chancer for de ikke har. Det vil selvfølgelig gøre det nemmere for AaB at tage tre point.

Men under alle omstændigheder er vi sikkert en del klogere om 24 timer, når tirsdagens runde er spillet. Vinder AaB i Rødovre, og taber Odense i Hvidovre er grundspillet så godt som afgjort, men jeg tror ikke det bliver tilfældet.

Mvh,
Thomas Friberg
Thomas Friberg

thanks...

Postby Zippie47 » Tue Feb 01, 2011 5:57:18

thanks, that helped me a lot!
regards,
chantal
Zippie47

Postby Hockeymick » Tue Feb 01, 2011 11:00:57

Man kan måske også se i aftens kamp mellem RMB-Aab, at begge hold spiller sikkert, nervøst for ikke at tabe, så kampen slutter uafgjort. Mindst 1 point til hver og så har RMB 2 kampe mod Hvidovre, som er skadesplagede og bør vel kunne hive mindst 3 point her. Samtidigt, kan de selv afgøre meget i Odense. Mindst uafgjort og sagen bør være hjemme. Hvis Esbjerg taber mere, burde Aab let kunne vinde der og de har altid chancen mod Fik. Så igen, jeg tror på Aab og Rødovre.
Hockeymick

Postby michel tyrrell » Tue Feb 01, 2011 1:22:49

Hej Thomas
Hvis oik som vi begge siger får 9 point..skal Aab kun have 3 point.da de er 7 point foran nu..det vil sige 3 point i en af følgende kampe.rmb ude,,efb ude,,fik hjemme. har delt næsten lige over med point alle 3 hold..så mon ikke de tager 3 point mod et af holdende, jeg våger stadig at sige at Aab får minimum 5 point i de sidste 6 kampe..og angående hvik kampen ..er jeg enig skidt deffensivt .. men de nye sammensætninger af kæderne gav noget offensivt..tror faktisk det er afgjort allerede den 16/2.. med rmb på 5 plads og Aab på 6...

V:H M tyrrell
michel tyrrell

Postby Hockeymick » Wed Feb 02, 2011 12:49:05

Ja, så fik jeg næsten ret med RMB-Aab her til aften. Det var en rodet, usammenhængende og nervøst spillet kamp, hvor begge hold var bange for, at tabe. Og jeg havde tippet uafgjort, men det blev 0-1. At det blev det skyldes, at RMB ikke havde nogle forwards foran mål og har man ikke det, vinder man ikke kampe. 3 gange i kampen blev Simon Nielsen fanget bag eget mål og pucken sendt ind foran et gabende tomt bur, men der var ingen RMBfolk, så en Aabspiller kom til og tog pucken og sendte den ud af kommunen. Ellers var der kun perioder i 2.periode, hvor det lignede lidt ishockey. Aab leverede det der skulle til. Et mål og det var nok mod ineffektive RMB. De havde flest chancer, men kunne ikke. Nu burde Aab være sikker. Jeg ved ikke hvordan de har det indbyrdes mod Esbjerg, men Esbjerg skal vinde 3 ud af de sidste 4 kampe, for at have chancen. Odense kan ikke nå Aab, med mindre, at de vinder alle 4 og det gør de ikke. Jeg tror det hele er tæt på afgørelse næste kamp, hvor Odense hjemme møder RMB. Vinder RMB eller bare tager 1 point, så tror jeg det er nok. Vinder Odense er der stadig spænding om den sidste plads. :lol:
Hockeymick

Postby Thomas Friberg » Wed Feb 02, 2011 5:30:27

Ja, man må jo være stor nok til at erkende når man har taget fejl :)

AaB sikrede sig med stor sandsynlighed slutspillet tirsdag aften i Rødovre, og Odense samt Esbjerg fik mere eller mindre spillet sig ud i mørket.

Hvidovre sikrede sig sandsynligvis 4. pladsen, så mit nye bud på slutplaceringerne bliver følgende:

1. Sønderjyske
2. Herning
3. Frederikshavn
4. Hvidovre
5. AaB
6. Rødovre
7. Odense
8. Esbjerg
Thomas Friberg

Postby Hockeymick » Wed Feb 02, 2011 11:07:03

Hej Thomas!

Den tror jeg også på. Men meget klogere er vi efter næste kamprunde, hvor RMB skal til Odense. Vinder RMb, er det hele slut. Vinder Odense er der stadig noget, at spille om, efter breaket.
Hockeymick

Return to Debattør - Thomas Friberg