Copenhagen Hockey's problemer

Her vil U-18 landsholdets Team-manager og OL-kommentator for Canal9 lægge op til debat omkring ishockey primært i Danmark.

Copenhagen Hockey's problemer

Postby Thomas Friberg » Wed Sep 28, 2011 3:06:39

Copenhagen Hockey har nu spillet de fem første runder og pointhøsten er blevet et rundt nul, på trods af man har spillet et par kampe hvor man nok havde håbet på at tage point.
Det placerer CPH på en lidt isoleret sidsteplads i ligaen, og det er nok ikke det sjoveste at være hverken spiller eller træner i øjeblikket.
Holdet var spået en plads højere i tabellen, omend man hele tiden har været klar over at de næppe var noget tophold. Det er nærmest blevet en tradition med en dårlig sæsonstart for holdet, da man de sidste to år også er startet dårligt.
Spørgsmålet der trænger sig på er hvorfor det endnu ikke er lykkedes CPH at tage nogle point, og hvad man skal gøre ved det.
Det hører med til historien at man flere gange har været tæt på, men det er pointene i tabellen der tæller.

Først og fremmest har man sagt farvel til adskillige stamspillere på et hold, der vel i virkeligheden overpræsterede sidste sæson. Phillip Hersby, Thomas Johnsen, Thor Dresler, Alexander Sundberg, Kevin McLeod, Dirk Southern, Michael Madsen og Nicklas Hansen er forsvundet, og ser man bort fra de to udlændinge, er det alle spillere med A-landskampe på CV'et.
Uden at tage noget fra de nye spillere der er kommet til klubben, så har man nok ikke helt formået at holde helt samme klasse, med det der i bedste fald må betegnes som et skrabet budget.
Det er derfor også unfair, når folk sammenligner CPH med hold som EfB, AaB og Frederikshavn, der alle har budgetter på minimum det dobbelte. Jeg kender ikke Herlev's budget, men det må banke på i omegnen af to millioner, med de solide kræfter der er blevet samlet sammen, ihvertfald i de to første kæder.

Man har valgt at starte Copenhagen projektet i år, og selvom jeg egentlig syntes at det er fint at tænke stort, så har man samtidig formået at lægge et stort pres på sig selv, ved at tale om finalepladser inden for de næste tre år. Det virker fuldstændig utopisk at der skulle være nogen som helst chance for at CPH kan nå en finale, medmindre man har noget stort i baghånden som endnu ikke er dukket op.

Som altid når det går dårligt, må man også vende blikket mod træneren.
Morten Hagen debuterer som cheftræner i ligaen, men på trods af det, så er Morten altså ikke nogen novice på denne post. Han har været adskillige sæsoner i Gentofte og han formåede at rykke U18-landsholdet op, trods svære odds. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg kender Morten særdeles godt, og jeg ved alt om den enormt seriøse tilgang han har til sit job, og jeg har ikke hørt en eneste spiller tale dårligt om ham som træner.

Men hvad skal man så gøre i CPH's situation, når man ikke kan fyre hele holdet?
Svaret er enkelt. Man skal have is i maven, og have tillid til at holdet nok skal rejse sig. Det værste man kan gøre nu er at foretage panikhandlinger og begynde at rokere rundt på tingene. Det er netop i denne situation det gælder om at stå sammen.
Man bør måske gå ud og sige offentligt, at man selvfølgelig havde håbet på mere, men at man spiller med et af ligaens billigste hold og forventingerne må være derefter. Spillerne og træneren fortjener klubbens opbakning, og det ville klæde dem at melde dette ud offentligt.

Jeg håber et eller andet sted, at Peter Fredberg har fejlciteret CPH's Sportschef Jesper Andersen efter kampen mod Rødovre. En udtalelse som "Meget har jeg set gennem årene. Det her er noget af det værste" kan kun være kommet i ren skuffelse over en dårlig indsats, eller fordi hukommelsen ikke rækker til at huske, at situationen var stort set den samme både sidste år og året før.

Hvad mener i andre?

Mvh,
Thomas Friberg
Thomas Friberg

Re: Copenhagen Hockey's problemer

Postby Hockeymick » Wed Sep 28, 2011 9:13:37

Nu har jeg set 3-4 kampe med CPH. Trænings, som turnering. Det jeg har bemærket er, at der mangler glæde på holdet. Det er stenansigter, der går på banen, ingen smil, ingen glæde. Og lad være med, at sige det er koncentration. For ude på banen, når de har lavet et flot gennemspillet angreb, men ikke scoret, så er der ingen smil, ingen som klapper hinanden på skinderne. For mig at se udefra skøjter man rundt i cirkler og skøjter rundt i cirkler uden at der sker noget. I går var de ekstremt dårlige. Det så ud som om, der slet ingen aftaler var lavet mellem backerne. De dækkede slet ikke hinanden op. Rødovre løb mange gang ind imellem to styks og fik farlige chancer. Kun en rimelig indsats af deres målmand hindrede, at den kamp ikke sluttede tocifret. Spillerne ser modløse ud. De agere modløse. Alt dette fordi de mangler glæden ved hockey. Når den er væk, er også viljen og gejsten til, at vinde væk. Jeg kan ikke mindes, at have set et dårligere spillende hold i bedste række, de sidste mange år. Så selvom du siger, at man ikke skal gå i panik. Så har CPH tabt stort set alle træningskampe og nu alle ligakampe. Så det må være til debat, hvor lang snor Cheftræner Morten Hagen har. Jeg skal ikke forklejne hans træning eller hans potientiale. Det man skal se på er om spillerne har respekt for træneren. Gør de hvad der bliver sagt. Kører de 100% til træning. Har de tillid til træneren. For har de ikke det. Så har det ikke noget med panik, at gøre, hvis man fyrer træneren. Jeg kan have mine tvivl. I går tog Morten Hagen en time-out umiddelbart efter Rødovres 2-0 scoring. Spillerne kan umuligt have hørt efter, for Rødovre scorede ret hurtigt til 3-0. Så et eller andet sted, er der noget, som siger mig, at der er noget rivende galt i CPH´s trup.
Hockeymick

Return to Debattør - Thomas Friberg