Rødovre - Frederikshavn serien

Thomas sætter odds på ishockey for Danske Spil, og vil svare på stor og småt om hockey, specielt spilorienteret.

Postby Thomas Vandsted » Fri Mar 07, 2008 1:33:43

Hej igen Olli -

Jamen det er min vurdering udfra hvad jeg ved om holdene og hvad jeg har set.
Det betyder selvfølgelig også noget om Signoretti og Suursoo bliver klar, men Herning har stadig det klart bedst hold af de to.

Men nu er det ikke altid spillermaterialet som afgør kampene, hvilket Hvidovre er det perfekte eksempel på. Så kamp 1 i Herning, hvor defensiven sejlede hos Hvidovre, og Herning kunne hygge sig med lidt omstillingsspil. Kamp 2 i Hvidovre så jeg også, der var Podesva pludselig vågnet op til dåd og stod en rigtig god kamp. Endvidere præsterede Herning også langt under niveau, hvilket der ikke er råd til.

Så nu bliver det med kniven på struben, at Herning står overfor disse "vind eller forsvind" kampe, men chancen er der bestemt endnu.

Thomas
Nu må alle de finalenederlag stoppe, sæt igang AaB !
Thomas Vandsted

Sandsynlighedsregning

Postby predator » Mon Mar 10, 2008 12:24:29

Hej Thomas!

Jeg forstår ikke helt din sandsynlighedsregning. Eks.

Hold 1 vs Hold 2 de er lige gode, så i hver kamp har de 50% chance for at vinde. Lad os antage et det står 3-1 i kampe til Hold 1. Hvad er chncerne så for at Hold 1 hhv. Hold 2 går videre som samlet vinder ?

Hold 1 (0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5%)
Hold 2 (0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5%)

i alt 25% chance for at et af holdene går videre.

Dvs. der er 75% chance for at ingen af holdene vinder serien ?
RMB4ever
Hellere pisk end FIsK
predator

Postby Thomas Vandsted » Mon Mar 10, 2008 7:55:56

Hej Predator -

Jeg kan godt forstå, hvad der ligger til grund for den beregning af din opstillingen.

Indsat her er den opstilling du lavede de udregning fra.
Hold 1 vs Hold 2 de er lige gode, så i hver kamp har de 50% chance for at vinde. Lad os antage et det står 3-1 i kampe til Hold 1. Hvad er chncerne så for at Hold 1 hhv. Hold 2 går videre som samlet vinder ?

Hold 1 (0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5%)
Hold 2 (0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5%)

i alt 25% chance for at et af holdene går videre.
Dvs. der er 75% chance for at ingen af holdene vinder serien ?

Nu er hold 1 foran med 3-1 i kampe, dvs at de kun skal vinde én af kampene, for at være videre med 4 sejre. Når du så skal beregne sandsynligheden, skal du ikke gange sandsynlighederne ind i hinanden, da de både kan tabe 5. og 6.kamp, men stadig stå med 50% chance inden den 7. og afgørende kamp.

Nu hvor du giver begge hold 50% chance i hver kamp, kan du tage det som et mønt kast, hvor hold 1 = krone og hold 2 = plat.

Med tre potentielle kampe tilbage, så skal det blive plat 3 gange i træk, for at hold 2 går videre.

Umulige udfald (bemærk at udfald med hold 1 videre i kampe 5 eller 6 også medtages)
1.Krone - krone - krone
2.Krone - krone - plat
3.Krone - plat - krone
4.Krone - plat - plat
5.Plat - plat - plat
6.Plat - plat - krone
7.Plat - krone - plat
8.Plat - krone - krone

Det giver 8 udfaldsmuligheder, som i procenten hver er 12,5% (100% / 8 ).
Kun i udfald 5 vil hold 2 vinde serien, dvs at de har 12,5% chance for at vinde serien.
Det passer også med udregningen, da der er tre forskellige ting der skal gå i opfyldelse, før at hold 2 går videre, hvorfor sandsynlighederne skal ganges med hinanden.

For hold 1 et betyder det så, at de vil gå videre ved alle de andre udfald svarende til 87,5% af tilfældene.

Havde serien stået 2-2 i kampe, ville sandsynligheden naturligvis blive 50% for begge hold, da de begge har samme udgangspunkt og en lige procentfordeling for sejr i alle kampene.

Håber at du kan se sammenhængen i det.

mvh

Thomas Vandsted
Thomas Vandsted

Postby predator » Mon Mar 10, 2008 9:48:28

Tak for uddybelsen :roll:
RMB4ever
Hellere pisk end FIsK
predator

Postby Thomas Vandsted » Mon Mar 10, 2008 10:22:08

Hej igen Predator -

Kan også sige det meget simpelt, som du selv regnede ud for hold 2.
De skal vinde de sidste 3 kampe med 50 procent chance i hver af kampene.

Hold 2 går videre (0,5 * 0,5 * 0,5) = 12,5% procent og de resterende 87,5% af tilfældene vil Hold 1 gå videre.

Den lange forklaring var blot for at "forsøge" at gøre det forståeligt i et andet format :o)

/Thomas
Thomas Vandsted

Previous

Return to Oddssætter hos Danske Spil - Thomas Vandsted