U-20 landshold

Her vil den assisterende landstræner svare på spørgsmål

U-20 landshold

Postby kaspern » Mon Dec 08, 2008 1:23:38

Goddag.

Selvom mit spørgsmål vedrører U-20 landsholdet og turnerings planlægningen, håber jeg at du kan svare på det.

Som de fleste nok er klare over, afholdes der U-20 vm i Aalborg senere på måneden. Inden turneringen afholdes der en træningslejr fra d. 10 dec., hvorefter vm starter d. 15 dec.
Mens der i al-bank ligaen spilles kampe d. 12. og 14. dec., hvor klubberne kommer til at mangle disse spillere. Her i blandt kan der nævnes at Herning kommer til at mangle Frederik Andersen, Rasmus Nielsen og Lasse Lassen, der alle har fået meget spilletid i år. Og fra EfB udtaget Kasper Gommensen og Sune Hjulmand, der er en fast del 3. kæden, samt Lasse Holgaard der vil være en naturlig erstatning af de to andre.

Kan der fra unionens side ikke se at det er dårlig planlagt at ligge en træningslejr oveni i vigtige turneringskampe?
Blandt andet skal EfB spille en vigtig kamp imod Hvidovre, der kan have stor indflydelse på hvilket hold, der får den eftertragtede 6. plads.

Vil du ikke give mig ret i at det er uhensigtsmæssig at klubber, der enten af egen vilje eller nød, satser på unge spillere, kan komme til at mangle deres spillere i vigtige turneringskampe?
kaspern

Postby Esben Nedermark » Mon Dec 08, 2008 3:55:05

Hej Kaspern - og tak for din mail. Jeg må desværre skuffe dig med, at jeg ikke er enig i din betragtning. Når man nu een gang har besluttet at U20 VM skal ligge i December, så er det ens for alle hold - i alle lande. Man har netop valgt at ligge U20 VM i december, fordi mange nationer har op til flere spillere, som de benytter også til senior VM (incl Danmark !). Og for ikke at komme i konflikt der, så spiller man tidligere til U20 VM. I Danmark er vi så nok lidt hårdere ramt, idet vi ikke har så mange klubber/spillere at tage af, og at de klubbr, som har den bedste ungdomsafdeling, og dermed også producerer de fleste elitespillere - bliver hårdest ramt. Men sådan er gamet - ellers skulle man lukke ned for turneringen 14 dage før, men det kan ikke lade sig gøre i det sammenpressede program, som er for klubberne. Men nogle år er det den ene klub, som bliver ramt, og andre år er det andre klubber. Men det vigtigste er, at vi til stadighed udvikler talenter, som kan gå ind og spille på topplan. Og det gør vi, ved at spille på højeste niveau til U20.
MVH Esben
Esben Nedermark

Return to Landsholdet - Esben Nedermark